Kreativitet er et uendeligt hav

Idéer svømmer som fisk under overfladen i et stort ocean. Vi har altid søgt nye måder at navigere på. Denne søgen har gennem tid og rum ført os fra hulemalerier til opdagelsen af ilden, hjulet, biler og rumraketter.

Joseph Conrad påpeger i sin roman "Heart of Darkness" fra 1899, at verdenskortet er kortlagt, og det sidste mysterium derfor er det indre rum. End ikke han havde fantasien til at forestille sig, at mennesket skulle sætte fod på månen i 1969 og dermed udforske det ydre rum.

Man kan sige, at entropi / udvikling er en grundpræmis for universet og i forlængelse heraf menneskets evolution, hvor vi former vores miljø, som igen former os tilbage. Dette har ført os fra hulemalerier til Picasso til generativ kunstig intelligens. Som Warhol drømte om, kan vi nu skabe billeder i ethvert udtryk uden at løfte en pensel.

Fire år efter månelandingen deklarerede Joseph Beuys, at ethvert menneske er en kunstner

Beuys' filosofi omfattede ideen om, at kunst bør integreres i alle livets aspekter og har potentialet til at skabe dybtgående sociale og politiske forandringer. Han er kendt for sit koncept om "social skulptur", hvor han betragtede samfundet som et stort kunstværk, som hver enkelt person kunne bidrage til at forme og forbedre.

Hans berømte udsagn "Enhver er en kunstner" understreger hans tro på, at kreativ tænkning og handling ikke er begrænset til de traditionelle kunstdiscipliner, men er en universel menneskelig kapacitet, der kan bruges til at transformere samfundet.

Vi er tilbage i metaforen omkring havet. Forestil dig vores kreativitet og nysgerrighed som en del af en lang tradition for at udforske og udvikle. På samme måde som Gutenberg revolutionerede trykpressen og åbnede nye verdener af viden og kreativitet, arbejder vi i dag side om side med teknologien for at udforske de ukendte dybder af den kreative proces i jagten på den næste store idé.

Det nye kompas kan i denne forstand siges at være generativ kunstig intelligens. Det er ikke en erstatning for menneskets rolle som skaber, men snarere en udvidelse af vores kapacitet til at udforske og skabe. På samme måde som dampmaskinen engang forstærkede menneskets fysiske styrke, forstærker generativ AI nu vores kreative potentiale. Den dykker ned i et ocean af data for at hente inspiration og nye perspektiver og bringer dem op til overfladen, så vi kan vurdere deres potentiale.

Oceanet af data er, når alt kommer til alt, en samling af menneskelig viden og erfaring gennem tiden

Det er den samme ressource, vi altid har trukket på. Salvador Dalí plejede at sidde på en stol med en mønt i hånden, og når han faldt i søvn, ramte mønten jorden og gav en lyd, som ikke var kraftig nok til at vække ham helt, men derimod inducerede en såkaldt lucid drøm, hvorfra han kunne trække ideer og overføre dem til sine lærreder.

David Lynch taler i sin bog "Catching the Big Fish" om, hvordan han bruger meditation til at trække ideer ud af sit underbevidste, som han derefter overførte til det store lærred. Ideer har altid deres ophav, uanset hvor mystisk processen end måtte virke. De kommer et sted fra, og det sted er den menneskelige erfaring, der kan ses som et uendeligt hav, der nu er gjort mere tilgængeligt end nogensinde før, takket være opfindelsen af generativ kunstig intelligens.

Gennem historien har vi set, hvordan menneskeheden har tilpasset sig hvert nyt teknologisk gennembrud. Fra den industrielle revolution til opfindelsen af internettet. Hver innovation har krævet, at vi genovervejer vores arbejdsmetoder, vores kunst og endda vores verdenssyn. Generativ kunstig intelligens repræsenterer det seneste skridt i denne uendelige dans med teknologien og hjælper os med at demokratisere kreativiteten i tråd med den filosofi, som er nedfældet af de største kunstnere gennem de sidste 100 år.

Når vi ser på udviklingen gennem denne prisme, opstår der også en problematisk diskrepans over for den velmenende modbevægelse mod kunstig intelligens

Allerede nu er generativ kunstig intelligens godt i gang med at blive implementeret på tværs af erhvervslivet, men der er også stadig mange derude, der frygter teknologien.

Dette er naturligt, eftersom det ukendte altid kan virke skræmmende. Udfordringen er bare, at dette sentiment kan ende med at blive en form for negativ frygtbaseret evangelisme, hvor man på en uhensigtsmæssig måde ender med at gøre sine omgivelser en bjørnetjeneste ved at udskamme dem for at være nysgerrige og vidensbegærlige.

Jeg har for eksempel oplevet en kursist, som var langt fremme i udviklingen, hvilket for mange arbejdsgivere ville være en drøm. Men i hendes tilfælde var hun på en arbejdsplads, hvor ledelsen ikke havde forholdt sig filosofisk til udviklingen. Dette begrænsede hendes potentiale, og på sigt ville nogle mene, at virksomheden måske ville blive udfordret på et frit marked, hvor konkurrenterne accepterer, at det eneste permanente er forandring, og at man derfor må træde ind i kompleksiteten og omfavne den teknologiske udvikling.

Ligeledes talte jeg med en direktør, der i sine unge dage, efter at have dimitteret fra Sorbonne, var kommet tilbage til Danmark i 90'erne, hvor han var nederst i hierarkiet. Der var et strategisk møde, hvor chefen havde kørt en monolog, og min klient havde indskudt: "Hvad med internettet, skal vi ikke ind på det?". Chefen kiggede på ham og talte videre om noget andet. I dag findes den virksomhed ikke længere.

Formålet med AI Revolution er at zoome ud og se, hvordan vi konstruktivt kan gribe de muligheder, udviklingen byder på.

De sidste 10 år har jeg været engageret i den filosofiske debat omkring implikationerne af kunstig intelligens. Før det seneste gennembrud i generativ kunstig intelligens for rundt regnet 2 år siden var min position negativ. Men efter at have oplevet potentialet og set teknologien folde sig ud, er den negative opfattelse vendt til en kæmpe optimisme.

Generativ kunstig intelligens er det mest potente kreative redskab siden kameraet. Den eneste forskel er bare, at det er langt bedre og mere alsidigt end et kamera.

Målet med denne virksomhed er at hjælpe det danske erhvervsliv med at forstå og implementere redskaberne kompetent og effektivt, så vi kan få mere kreativitet og udvikling. Afmontering af frygt er en del af ligningen, og der opstår mange komplekse spørgsmål i kølvandet på teknologien, men vi må også huske, at vi spiller en rolle.

Vi er ikke passive, hjælpeløse aktører, men aktive spillere i tråd med Beuys' filosofi. Vores tilgang og brug af redskaberne har en betydning, og derfor er det også meningsfuldt at udforske, for vi har stadig kun skrabet i overfladen af de muligheder, den nye teknologi repræsenterer. Det, vi ser her, er kun toppen af isbjerget.

Morten, AI Revolution

Forrige
Forrige

Bryd vanetænkning med kunstig intelligens