Hvorfor bør du, som kreativ, bruge AI?
Hos AI Revolution er vi af den overbevisning, at kunstig intelligens er et redskab og ikke mere kreativt end personen, der bruger det. Det kræver øvelse og forståelse at blive en dygtig “prompter,” og vi skal altid være tro mod det brand, vi arbejder for.
Den gode nyhed er, at du som kreativ bringer din erfaring og din sensibilitet til de nye redskaber. Så snart du har lært at bruge dem, bliver du mere effektiv, end du troede var muligt. Tænk på, hvordan ChatGPT er blevet en uundværlig del af dine arbejdsprocesser. Det samme er muligt med skabelse af billeder, visuel kommunikation, design og video.
Det er særligt i de tidlige faser, at AI giver mening – til skitsering, brainstorming, design og afstemning med kollegaer eller kunder.
Nu hvor kvaliteten er blevet så høj, og vi kan skabe ethvert æstetisk udtryk med AI, er det også relevant at undersøge, hvornår og hvordan vi kan udkomme med billeder skabt med AI. Her er det essentielt at være opmærksom på faldgruberne.
Vi har set brands få succes med gennemførte AI-kampagner, men vi har også set brands ende i shitstorms, fordi de udkom med noget halvbagt. Hvis du gerne vil forstå forskellen, så læs med her.
AI er et fantastisk værktøj i de tidlige faser, når du skal forme dine idéer. Brug det til at skitsere idéer som et alternativ til moodboards, og skab på den måde hurtigere resonans blandt kunder og kollegaer i et projekt, før I går videre til de mere detaljerede tekniske faser.
Mønstergenskabelse tilføjer et element af tilfældighed
Generativ kunstig intelligens er baseret på mønstergenskabelse, og derfor vil resultaterne altid afvige fra “billedet i dit hoved.” Brug dette element af tilfældighed som en mulighed for at få nye idéer i din proces. Måske præsenterer det en retning, du ikke selv var kommet på. På samme måde som Newton havde brug for æblet som katalysator, har vi som kreative ofte brug for et element af tilfældighed for at få den inspiration, der løfter vores idéer.
Test dine designs
AI er ideelt til at kombinere forskellige materialer og former for at teste dine designs, før du går videre i processen. Se det som et testlaboratorium til research og udvikling. En petriskål, hvor du kan kombinere elementer på kryds og tværs, før du beslutter den endelige form.
Sæt form på dine idéer
Som kreativ skal du ofte vinde en opgave ved at præsentere en idé. Ved at sætte form på dine idéer øger du sandsynligheden for at levere en overbevisende præsentation, og med AI er det blevet langt hurtigere og billigere.
Eksempel: Bordet og sofaen på billederne blev udviklet ved at præsentere en række designs, skabt med kunstig intelligens, for en kunde. Da vi landede på de ønskede udtryk, gav jeg opgaven videre til arkitekt Benjamin Ahearn og Nicholas Shurey, der lavede de endelige tegninger og skabte møblerne i deres værksted.
Eksempel: Konkurrence arkitekter kan eksempelvis visualisere koncepter langt hurtigere, og på den måde undgå at bruge unødvendigt meget tid, før opgaven er vundet.
Eksempel: På hvordan AI kan skabe forskellige udtryk ved at remixe referencer, fx mønstre, farver, strukturer og former. Derefter kan du teste designs i forskellige kontekster og skabe et koncept for det endelige udtryk.
Hvis du vil udkomme med billeder skabt med kunstig intelligens
Længe har vi set meget af det samme, og meget få brands har formået at tilpasse sig det nye landskab med markant kreativitet. Jacquemus er en undtagelse, men langt de fleste brands har haft svært ved at følge med det høje tempo, som algoritmerne på de sociale medier har sat.
Seth Godins bog "Purple Cow" fremhæver vigtigheden af at skille sig ud, ved at være bemærkelsesværdig. Bogen argumenterer for, at traditionel markedsføring ikke længere er effektiv, og at virksomheder skal skabe produkter eller services, der er så innovative og unikke, at de naturligt tiltrækker opmærksomhed og spredning.
Brug kunstig intelligens som et kreativt redskab, der kan hjælpe med at løfte dit kreative arbejde og dermed øge din relevans på markedet.
Det er essentielt at du udvikler processer for hvordan indholdet skabes og kvalitetssikres, for at undgå begynderfejl. Skal du indsætte et produkt i et AI skabt miljø er det vigtigt at have styr på lyssætning. Brug enten fotorealistiske 3D modeller eller en dygtig fotograf der kan skyde billeder af produktet og derefter indsætte det i miljøerne.
Eksempel: Serien nedenfor er fra Magasinet RUM, oktober 2023, hvor vi i samarbejde med Yellows skabte en række billeder med designs indsat i AI generede miljøer. Vi lavede AI miljøerne og Yellows skød billeder af produkterne i samme lys som miljøet og indsatte dem derefter.
Eksempel: For det nyligt lancerede brand MUUN har vi skabt en række miljøer, indsat 3D modeller af deres produkter og på den måde lavet en drømmende setting.
Grafisk design
Med kunstig intelligens kan du skabe ethvert æstetisk udtryk og som grafisk designer kan du bruge din faglighed til at lave eminent visuel storytelling, der kan bruges til præsentationer, SoMe opslag, hjemmeside, reklamer, emballagedesign, mm.
Eksempel: Billedet, som var en illustration til vores 3-dages kursus, er skabt ved at omdanne et fotografi af lokationen til en tegning. Denne proces er oplagt når du vil vise et fysisk sted eller produkt på en ny måde.
Visuel identitet
Skab visuelle identiteter med kunstig intelligens. Test hurtigt retninger, udvælg de bedste og indsæt dem i mockups der passer til de ydelser eller produkter du skal præsentere.
Det tager tid at mestre de nye redskaber
Rom blev ikke bygget på en dag. Det tager altid tid, at lære noget nyt og integrere det i sine arbejdsprocesser. Jeg plejer at anbefale mine kursister om at sætte 15 minutter af til at prompte hver dag. Det kan de fleste gøre, og ved at fastholde den nye læringsproces, opstår idéer til relevante use-cases helt automatisk.
Her kommer en række guidelines og anbefalinger, du kan læne dig op ad i processen.
God brug af AI
Interne faser: Brug AI til alt intern skitsering, brainstorming og design. I starten virker det fremmed, men med god forandringsledelse og den rette kultur vender skuden hurtigt til markant bedre kommunikation mellem teams og samarbejdspartnere, hvilket vil løfte kvaliteten af outputtet.
Brainstorming: AI er et genialt redskab til at brainstorme og sætte form på dine idéer. Tag din kundes brief, og dine mest succesfulde cases, produkter m.m. og videreudvikl på dem ved at remixe referencer, og find derved det udtryk der passer til projektet.
Retningsafstemning: I de tidlige faser kan AI billeder sikre at du og dit team, eller du og din kunde er enige om projektets videre retning, hvilket sparer en masse tid (og hovedpine) senere i processen, fordi retningen er afstemt på forhånd.
Udkom med helstøbte koncepter: Når du udkommer med AI genereret indhold skal du være kritisk og sikre at konceptet er gennemtænkt og gennemarbejdet. Til de processer du ikke selv mestrer, anbefaler vi at du samarbejder med en professionel - fx. en fotograf, grafiker eller Art Director.
Sæt idéer i verden, der ikke kunne lade sig gøre uden AI: Udnyt potentialet til at skabe det der ikke var muligt før AI, og tænk på hvordan dit indhold skiller sig ud i relation til konteksten hvor det udkommer.
Tag stilling til etiske spørgsmål: Der er en række etiske spørgsmål at tage hensyn til ved brugen af AI, sørg for at have interne guidelines som alle i din organisation er opdaterede omkring.
Undgå at
Udkomme med halvbagte koncepter: Der skal være en idé bag det du udkommer med, som taler ind i en storytelling, skaber værdi for målgruppen og ikke blot er støj på linjen.
Skabe indhold uden et formål: Uanset om indhold er AI genereret eller ej, er det vigtigt at have et formål med det du udkommer med.
Budgetterne er ikke længere den afgørende faktor for, hvorvidt vi udkommer med noget substantielt. Den afgørende faktor er, om vi tør træde ind i det nye landskab, lære at bruge de nye redskaber, og tør udkomme med originale idéer der er i overensstemmelse med brandets værdier og storytelling.
Kombiner de nye redskaber med traditionelle processer
Se AI-billeder som et udgangspunkt, og løft dem til nye højder ved at kombinere dem med traditionelle processer, hvor vi opnår mere kontrol, hvilket AI-billedgenereringsværktøjer mangler. Brug værktøjerne, hvor de er stærkest. AI kan producere et stort output af høj kvalitet hurtigt, men mangler præcision. De traditionelle processer, fra fotografi til illustration og typografi, har denne præcision, og derfor bør vi kombinere disse værktøjer for at skabe de bedste resultater i relation til vores projekter, de steder hvor det giver mening.
Udforsk vores kurser
1-dags billede kursus
Afholdes løbende i Aarhus og Klampenborg.
Pris: 3.200,- eks. moms
Læs mere her: https://www.airevolution.dk/heldagskursus
3-dages billede kursus
Afholdes på Sølyst i Klampenborg
Pris: 9.800,- eks. moms
Læs mere her: https://www.airevolution.dk/aibilledekursus
3-dages video kursus
Sæt bevægelse i dine billeder med AI video værktøjer
Afholdes på Sølyst i Klampenborg
Pris: 12.500,- eks. moms.
Se eksempler på videoer vi har skabt med AI og læs mere om programmet: www.airevolution.dk/video-kursus
Jeg holder oplæg og hjælper også virksomheder med skræddersyede implementeringsforløb, baseret på jeres behov. Kontakt mig for en uforpligtende snak på 23914954 eller kontakt@airevolution.dk